Virkattava on, vaikka ranteita pakottaa.

Löysin Novitan Koti kevät-kesä 2003 lehdestä sängynpeiton mallin ja olihan sitä kokeilta. Eikä se sitten jäänyt pelkkään kokeilemiseen, vaan olihan sitä virkattava pala palalta lisää. Lankana kun on Novitan Virkkauslanka ja koukun koko on 1.25 niin kämmeniä pakottaa, pyörittäminen sattuu ranteisiin ja pikkurillit ovat niin ylirasittuneet, että kohta ne varmaan tippuu pois.

Virkatut palat muistuttivat enemmän möykkykasaa, josta ei malli oikein selvinnyt. Koehöyrytin kaksi ensimmäistä palaa oikealta ja heti näytti paljon paremmalta :)

 

Ompelin tytölle fleecekankaasta paidan tai anteextakin niinkuin meillä sanotaan. Sana vakiintui meidän käyttöön kun eräs sukulaismies tokaisi kerran puolileikillään: "Onpas sulla hieno anteextakki! Onko tuo sitä pliiskangasta?" Tämä paita on tytölle mieluisa, sillä se kuulema tuntuu ihan pupulta ja siinä on niin ihana huppu :)

 

Loppuun vielä minun ja tyttäreni keskustelu:

Tyttö oli nähnyt telkkarista aiemmin Lambi -mainoksen ja tahtoi ihan jotain muuta kuin vessapaperia. Asiaa oli selvästi pohhdittu jo pitkään ja tarkkaan.   

"Äiti, mä haluaisin lampaan. "  

"Jaa? Lampaan?"  

" Niin, semmosen pienen, suloisen lampaan. " 

 "Missäs se lammas nukkuis? "  

"No vaikka mun viekussa tai kopissa. Joo kopissa kun se voi potkia ja piereskellä."  

"Mitäs se lammas söis?"  

 "No vaikka tätä." (osoittaa makaronilaatikkoa lautasellaan)  

"Mihinkäs se lammas tekisi tarpeensa?" 

"No mä voin käyttää sitä pöntöllä tai potalla ja sit mä pidän siitä kiinni ja oon sen kanssa ku se ei osaa huutaa mua pyyhkimään. Missä Bellan naru (hihna) on?"  

"Tuollahan se on Bellan muiden tavaroiden joukossa. Miten niin?"  

"Lampaalla pitää olla hihna kun mä käytän sitä lenkillä ja otan sen kauppaan mukaan."

Hmmm... "Ostetaan lammas, karstat, kehruuvälineet.. "